المجلة الدولية للعلوم و التقنية

International Science & Technology Journal

ISSN: 2519-9838

المجلة الدولية للعلوم و التقنية
المجلة الدولية للعلوم و التقنية - ISTJ - International Science and Technology Journal العدد 22 جاهز العدد الخامس و العشرون من المجلة الدولية للعلوم والتقنية قريبا ان شاء الله

العدد 22 جاهز

العدد الخامس و العشرون من المجلة الدولية للعلوم والتقنية قريبا ان شاء الله

Distance learning in Libya between reality and exception in light of the COVID-19 crisis

 

الباحث / الباحثون:Aisha Hamed Bubaker - Nadia Mohamed Senussi
المؤسسة:University of Benghazi-Education-Qmens Branch
المجال:علوم الحاسوب وتقنية المعلومات
منشور في:العدد الثاني و العشرون - يوليو 2020

الملخص (عربي)

خلال جائحة كورونا COVID-19 تاثرت جميع القطاعات وخصوصا قطاع التعليم حيث أغلقت جميع المؤسسات التعليمية في كل دول العالم. تم تطبيق التعليم عن بعد في بلدان مختلفة ولكن في ليبيا لا تزال إلى هذه اللحظة معظم المؤسسات التعليمية مغلقة تحت توصيات من اللجنة العليا لمكافحة وباء كورونا ومنعا لانتشار الفيروس. يقوم هذا البحث على المنهج التحليلي الوصفي حيث يتم دراسة البحوث التي تطرقت لتجارب الدول التي طبقت نظام التعليم عن بعد وكيفية استمرار التعليم في ظل جائحة كورونا وكيف تم التغلب على هذه الأزمة. تم جمع البيانات عن طريق الاستبيان الالكتروني الذي استهدف المدارس والجامعات الخاصة في مدينة بنغازي-ليبيا التي طبقت نظام التعليم عن بعد بنجاح. بعد جمع البيانات تم تحليلها باستخدام برنامج التحليل الاحصائي Spss. أظهرت النتائج أن التجربة كانت ناجحة للمدارس الخاصة التي طبقت التعليم عن بعد بالرغم من وجود بعض الصعوبات. أخيرا يقدم هذا البحث بعض التوصيات المستخلصة من الدراسات السابقة وتجارب بعض الدول و المدارس والجامعات الخاصة لتنفيذ التعليم عن بعد كأفضل حل بديل للطوارئ.

 

الملخص (إنجليزي)

Education sector has been affected by COVID-19 pandemic and all the educational Institutions have been closed, not only in Libya but also everywhere around the world. Most of the developed countries around the world have been immediately transitioned to remote learning fluently, on the other hand, there are other countries that are closing their educational institutions and facing the difficulty of transition to online learning just like Libya. The study used a descriptive analytical method through the review of the literature conducted on the experience of some countries and how they deal with the pandemic in saving education and using distance education as an alternative solution. Online questionnaires were then developed to collect the necessary data targeting the students, parents and teachers whose private school and university implemented distance education in Benghazi Libya. After data was collected, it was analysed using the SPSS statistical analysis software. The results showed that the experience went successful for private schools and universities that have applied the remote learning even if there were some difficulties. Finally this research provides a basis for the implementation of distance education as the best alternative Emergency solution, supporting the argument that learning need not be stopped, too in Libya.

 

فتح / تنزيل