مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

مجلة دراسات الإنسان و المجتمع
مجلة دراسات الإنسان و المجتمع - HCSJ - Human and Community Studies Journal العدد الخامس عشر

العدد الخامس عشر

دور التسويق الإلكتروني في دعم السياحة في ليبيا – الواقع و الآفاق

 

الباحث / الباحثون:حليمة خميس الوداني - الزهراء مفتاح الكرغلي
المؤسسة:قسم السياحة و الضيافة - المعهد العالي للعلوم و التقنية الشموخ - طرابلس ليبيا
المجال:السياحة وعلوم الاثار
منشور في:العدد الرابع عشر - أبريل 2021

الملخص (عربي)

لقد أصبح التسويق الإلكتروني للسياحة ذو أهمية بالغة خاصة مع النمو المتقدم في التكنولوجيا الحديثة, و تزايد استخدام الإنترنت إذ أصبح المجال الأكثر منافسة في بيئة التسويق السياحي في العصر الحديث, و لذا جاء هذا البحث ليسلط الضوء علي مفهوم التسويق الإلكتروني للسياحة, و الدور الذي يقدمه في دعم و تطوير السياحة, و توضيح أهمية استخدام تكنولوجيا المعلومات و الاتصال في قطاع السياحة, حيث لم يعد الأمر خياراً بالنسبة للقائمين علي هذا القطاع بل حتمية تفرضها الأوضاع الاقتصادية الراهنة لتطوير, و تنمية القطاع السياحي و الفندقي, كما أوضحت هذه الدراسة أدوات و متطلبات التسويق الإلكتروني الفعال, و ما يمكن أن يحققه للمنظمة من خفض في التكاليف, و زيادة في الأرباح, و جودة الخدمات السياحية المقدمة . كما تناول هذا البحث موضوع التسويق السياحي في ليبيا, خلال الفترة من 2006م إلي 2019م, و خلص إلي إن ليبيا مازالت غائبة عن خريطة السياحة الدولية, و أنه بات من الضروري تحريك عجلة التنمية الاقتصادية بصفة عامة, و التنمية السياحية بصفة خاصة, و استئصال جذور كل العقبات التي تقف أمام مسيرة التنمية, و العمل علي إيجاد الحلول التي تناسب المرحلة الحالية التي تمر بها البلاد ومن ثم توفير المناخ المناسب لتسويق السياحة في ليبيا, و قد تضمن البحث مجموعة من المقترحات و التوصيات بهذا الخصوص .

 

الملخص (إنجليزي)

Tourism e-marketing has become extremely important, especially with the advanced growth in modern technology and the increasing use of the Internet, as it has become the most competitive field in the tourism marketing environment in the modern era, and therefore this research came to shed light on the concept of e-marketing for tourism, and the role it provides in supporting and developing Tourism, and clarifying the importance of using information and communication technology in the tourism sector, as it is no longer an option for those in charge of this sector, but rather an imperative imposed by the current economic conditions for the development and development of the tourism and hotel sector, as this study clarified the tools and requirements of effective electronic marketing, and what it can achieve For the organization a reduction in costs, an increase in profits, and a quality in the tourism services provided. This research also dealt with the topic of tourism marketing in Libya, during the period from 2006 to 2019, and concluded that Libya is still absent from the international tourism map, and that it has become necessary to move the wheel of economic development in general, and tourism development in particular, and eradicate the roots of all obstacles. Which stands in front of the development process, and work to find solutions that fit the current stage the country is going through, and then provide the appropriate climate for marketing tourism in Libya, and the research included a set of proposals and recommendations in this regard.

 

فتح / تنزيل