مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

مجلة دراسات الإنسان و المجتمع
مجلة دراسات الإنسان و المجتمع - HCSJ - Human and Community Studies Journal العدد الرايع عشر

العدد الرايع عشر

أثر نتائج التدريب على كفاءة العاملين بالمنظمة

 

الباحث / الباحثون:د . جميلة علي فرحات الشنيتي
المؤسسة:المعهد العالي للعلوم والمهن الطبية - طرابلس
المجال:اساليب التعليم و التدريب والتعلم
منشور في:العدد الثالث عشر - ديسمبر 2020

الملخص (عربي)

تهدف هذه الدراسة الى التعرف على أهمية أثر التدريب علي كفاءة العاملين بالمنظمة. ولتحقيق ذلك تم تصميم استمارة استبيان خصيصا لخدمة هذه الدراسة, وشملت كافة البيانات المطلوبة من أجل معرفة دور و أهمية نتائج الإداري علي الموظفين بالمعهد قيد الدراسة وتم توزيعها هذه الاستمارة على الموظفين بالمعهد وقد بلغ عدد الاستبيانات الموزعة (30) استبيانه وتم استرداد(26) استبيانه ومن خلال استخدام المنهج الوصفي لتغطية الجانب النظري والمنهج التحليلي لغرض تحليل وتوصيف المعلومات . توصلت الدراسة الى عدة نتائج منها: عدم وجود متابعة جيدة من قبل المسئولين عن إقامة الدورات للموظفين لمعرفة مستوي تقديمهم في العمل, وبينت الدراسة عدم استفادة الغالبية العظمي من الموظفين من الدورات التي تقام حيث أنها تكون كروتين عادي معتاد عليه، وتبين ذلك من أراء الموظفين عند توزيع الاستبيان. وكذلك عدم تطبيق مضمون بعض الدورات التي تعطي حيث تكون في مجالات بعيدة عن العمل. وأوصت الدراسة بضرورة العمل على تحديد الاحتياجات التدريبية بشكل دقيق وذلك لتوفير الكثير من الجهد والنفقات وذلك لعدم إضاعة الوقت. كما أوصت على ضرورة تقييم أداء المتدربين ومتابعتهم بعد حضورهم للدورات التدريبية لمعرفة مستوي المهارات الذي وصل له الموظف.

 

الملخص (إنجليزي)

This study aimed to identify the importance of the impact of management training on the efficiency of the organization's workers. To achieve this, a questionnaire form was designed specifically to serve this study, and it included all the required data in order to know the role and importance of the results of management training on the staff of the institute under study. This investment was distributed to the employees of the institute. The number of distributed questionnaires reached (30) questionnaires, and (26) were retrieved. Questionnaire and through the use of the descriptive approach to cover the theoretical side and the method. Analytical for the purpose of analyzing and describing the information. The study found that there is no good follow-up by those responsible for holding courses for employees to know their level of progress at work, and the study showed that the vast majority of employees did not benefit from the courses that are held as they are a regular routine, and this is indicated by the opinions of the employees when distributing the questionnaire. Failure to apply the content of some courses that are given where they are in areas far from work. The study recommended the necessity of working to define the training needs accurately, in order to save a lot of effort and expenses in order not to waste time. The study also recommended the necessity of evaluating the performance of trainees and following them up after attending the training courses to find out the level of skills that the employee has reached.

 

فتح / تنزيل