مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

مجلة دراسات الإنسان و المجتمع
مجلة دراسات الإنسان و المجتمع - HCSJ - Human and Community Studies Journal العدد الرايع عشر

العدد الرايع عشر

العوامل الأكاديمية والشخصية والاجتماعية لعزوف الطلبة عن أقسام الرياضيات بجامعة بنغازي

 

الباحث / الباحثون:أ. هدى فرج الصبيحي - أ. غادة مرعي بوجلال
المؤسسة:محاضر مساعد بالمعهد العالي قمينس - أستاذ مساعد بجامعة بنغازي
المجال:اساليب التعليم و التدريب والتعلم
منشور في:العدد الثالث عشر - ديسمبر 2020

الملخص (عربي)

هدفت الدراسة إلى معرفة أسباب عزوف الطلاب عن الدخول في قسم الرياضيات بجامعة بنغازي الواقعة داخل الحرم الجامعي وخارجه وسبل علاجها، في ضوء بعض المتغيرات ( النوع، الفصل الدراسي ) ، وتكون مجتمع الدراسة من جميع طلاب أقسام الرياضيات بجامعة بنغازي خلال العام الجامعي(2020) ، وعددهم(241) طالبا وطالبة، ونظرا لكبر حجم المجتمع فقد اختير عينة عشوائية بلغ حجمها ( 148) طالبا وطالبة ، ولتحقيق أهداف الدراسة طورت استبانة استناداً على الأدبيات السابقة، ووزعت على عينة الدراسة المختار بعد التأكد من صدقها وثباتها، وبلغ عدد الاستمارات القابلة للتحليل الإحصائي(95) استمارة ،واستخدمت بعض الوسائل الإحصائية في تحليل بيانات الدراسة والتي اشتملت على المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، والاختبار التائي ((T.test، ومعامل ارتباط بيرسون، وأسفرت نتائج الدراسة عن أن مستوى العزوف لدى الطلاب بأقسام الرياضيات في جامعة بنغازي- حسب مجالات الدراسة – كان عاليا حيث احتل مجال الأسباب المتعلقة بطبيعة مادة الرياضيات المرتبة الأولى، واحتل مجال الأسباب المتعلقة بأستاذ مادة الرياضيات وطريقته المرتبة الثانية، والمستوى عال من حيث العزوف، في حين احتل مجال الأسباب المتعلقة بالطالب ذاته المرتبة الثالثة، أما مجال الأسباب المتعلقة بالظروف الاجتماعية والزملاء فقد تحصل على المرتبة الرابعة والأخيرة وأظهرت النتائج ارتفاع مستوى العزوف لدى الطلاب بأقسام الرياضيات في جامعة بنغازي، وتوصلت نتائج الدراسة أيضاً إلي أن الأساليب المتبعة والمقترحة لعلاج العزوف جميعها ذات متوسطات حسابية عالية، وذات دلالة إحصائية للقيمة التائية عند مستوى دلالة 0.05 =،وتوجد علاقة ارتباطية طردية موجبة وذات دلالة إحصائية عالية بين مستوى العزوف لدى الطلاب بأقسام الرياضيات في جامعة بنغازي، وأساليب علاجها.

 

الملخص (إنجليزي)

The study aimed to find out the reasons for students' reluctance to enter the mathematics departments in Benghazi University located inside and outside the university campus, and ways to treat it, in light of some Variables (gender, semester), and the community of the study consists of all students of departments Mathematics at the University of Benghazi during the academic year (2020): 241 male and female students. In order to achieve the aims of the study, a questionnaire was developed, based on previous literature, and distributed The selected study population, after making sure of its validity and consistency, and the number of forms Statistical analysis 95 questionnaires. Some statistical methods were used Analyzing the study data, which included arithmetic means and standard deviations, Tests and Pearson Correlation Coefficient. The results of the study resulted in that the level of reluctance among students in mathematics departments at the University of Benghazi - according to fields of study . It was high as the field of causes related to the nature of mathematics ranked first. The field of reasons related to the mathematics professor and his method ranked second. The level is high in terms of abstention, while the field of reasons related to the student is occupied the same is ranked third, as for the field of causes related to social conditions and colleagues It gets the fourth and last pace, and the results show a high level of reluctance. Students in mathematics departments at the University of Benghazi, and the results of the study also concluded that the methods used and proposed to treat abstinence all have high arithmetic averages , And it is statistically significant for the T-value at a significance level, = 0.05, and there is a correlation relationship . there are a positive correlational relationship and high statistical significance between students' level of reluctance in sections Mathematics at the University of Benghazi, and methods of treatment.

 

فتح / تنزيل