مجلة دراسات الإنسان و المجتمع

Human and Community Studies Journal

مجلة دراسات الإنسان و المجتمع
مجلة دراسات الإنسان و المجتمع - HCSJ - Human and Community Studies Journal العدد الخامس عشر

العدد الخامس عشر

دور المعلومات في حل المشاكل التسويقية

 

الباحث / الباحثون:د. نجاح عبدالعزيز فطيس
المؤسسة:جامعة صبراته
المجال: 
منشور في:العدد التاسع - سبتمبر 2019

الملخص (عربي)

يهدف البحث الي التعرف علي أهمية الصناعات الصغيرة في ليبيا، كمدخل أساسي لتحقيق التنمية الشاملة ، وحل مشكلة البطالة وإستثمار الخامات المحلية ، وزيادة العائد الاقتصادي للأسرة الليبية ، وذلك من خلال التعرف علي دور المعلومات في حل المشاكل التسويقية للمنشآت الصناعية الصغيرة محل البحث . البحث استخدم الإستبيان لجمع البيانات وإختيار عينة عشوائية من أصحاب المنشآت الصناعية صغيرة بمدينة طرابلس، وتوصل البحث الى النتائج أن حوالي 89.7 % من المنشآت الصناعية الصغيرة تعاني من مشاكل تسويقية متمثلة في المنافسة الشديدة من المشروعات الصناعية الأخرى وعدم قدرتها علي الترويج أو التوزيع الفعال لمنتجاتها وعدم وجود نظام معلوماتي تسويقي.

 

الملخص (إنجليزي)

The research aims to identify the importance of small industries in Libya as a key to achieving comprehensive and solve the unemployment problem, and invest materials in local raw, and increase the economic return to the Libyan family, through identifying the role of information in solving the problems marketing of industrial plants in research. The research used the questionnaire to collect data and select a random sample which from the small owner’s industrial enterprises in the city of Tripoli. The research findings show that about 89.7% of small industrial enterprises suffering from marketing problems such as intense competition from other industrial enterprises, and inability to promote distribute, or effectively distribute their products, and the lack of a marketing information system.

 

فتح / تنزيل